تاریخ : سه شنبه 31 فروردين 1400
نویسنده : فردین فروغی

معایب کاشت ایمپلنت ممکن است نسبت به شرایط بیمار، مشکلاتی را برای او ایجاد کند اما این مشکلات روی این حقیقت که کاشت دندان به روش ایمپلنت راه حل فوق‌العاده‌ای برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است؛ تاثیری نمی گذارد. عوارض جانبی ایمپلنت دندان بخشی از مراحل درمان آن هستند بنابراین جای هیچ گونه نگرانی هنگام مشاهده علائمی مانند کبودی، احساس درد یا حتی خونریزی خفیف پس از انجام ایمپلنت وجود ندارد. بلکه این عوارض جانبی ایمپلنت دندان طی مدت کوتاهی از بین خواهد رفت. به طور کلی می توان گفت معایب ایمپلنت دندان نسبت به روشهای دیگر جایگزین کردن دندان از دست رفته چندان جدی نیست. البته می توان معایب زیر را در مقایسه با روشهای دیگر مانند بریج دندان سنتی برای کاشت دندان به روش ایمپلنت برشمرد.

اعوارض ایمپلنت دندان

عوارض کاشت ایمپلنت دندان توسط افراد غیر متخصص

در صورتیکه بررسیهای دقیق انجام نشود و یا توسط فرد متخصص انجام نشود احتمال موارد زیر وجود دارد :

    بی حسی گوشه لب در برخی موارد ایمپلنت دندان
    احتمال اسیب به اعصاب فک در کاشت دندان
    مشکلاتی سینوسی پس از کاشت

عوارض احتمالی ایمپلنت

ایمپلنت دندان فواید زیادی دارد که مهم ترین آن بهبود روند تغذیه و تکلم بیمار است. بیماری که یک یا چند دندان را از دست داده معمولا با مشکل جویدن و بلع مواجه  است و در برخی موارد در تکلم نیز

کاستی هایی را احساس می کند. دکتر سام جف  دندانپزشک می گوید: اگر پروسه ایمپلنت را در زمان درست و بعد از پایان یافتن رشد استخوان صورت و فک و در شرایط مطلوب و با تجهیزات مناسب انجام دهند عوارض بسیار اندک و ناچیزی خواهد داشت. با وجود این درد مختصر بعد از کاشت ایمپلنت، عفونت، خونریزی، آسیب عصبی یا سینوسی، تورم  و لق شدن مختصر دندان کنار ایمپلنت از جمله عوارضی است که با مراقبت و دقت و مراجعه به متخصص حاذق و کاربلد به ناچیزترین حد خود می رسد.

عوارض موقتی ایمپلنت دندان

بعضی از عوارض بعد از کاشت ایمپلنت ممکن است بروز کند که البته موقتی خواهد بود:

  • لق شدن مختصر دندان کنار ایمپلنت که البته بعد از حدود یک ماه به حالت طبیعی بر می گردد.
  • درد بعد از جراحی و کاشت ایمپلنت می باشد که گاها یک امر اجتناب ناپذیر است و احتمالا میزان آن با شدت جراحی و سختی جراحی ایمپلنت وابسته است. بهترین راه کنترل درد، استفاده از مسکن دو ساعت قبل از جراحی است که مصرف مسکن هایی مانند ژلوفن یا بروفن قبل از جراحی، کمک می کند تا درد و تورم بعد از کاشت ایمپلنت به طور محسوسی کاهش یابد. البته در صورت کاشت ایمپلنت با کمک تکنیک پانچ ( بدون شکافتن لثه ) به میزان بالایی درد بعد از جراحی کاهش می یابد و حتی گاها نیازی به مصرف مسکن برای کاهش درد ایمپلنت نیست.
  •  تورم و کبودی یک یا دو روز بعد از کاشت ایمپلنت بروز می کند و پس از یک هفته کاهش می یابد و بهبودی حاصل می شود.
  • در بعضی از موارد بخصوص در فک پایین، ممکن است گزگز و یا بی حسی گوشه لب بعد از جراحی کاشت ایمپلنت مشاهده شود که این بی حسی یا گزگز یا کرختی امری طبیعی است و گذشت زمان بهبود می یابد.

عوارض ایمپلنت دندان با کاشت در محل نامناسب

کاشت ایمپلنت در محل نامناسب دهان ممکن است عوارضی از نازیبایی تا حتی عدم فانکشن و عدم امکان انجام پروتز بر روی ایمپلنت کاشته شده را داشته باشد. آسیب به ایمپلنتها پس از تحویل پروتز به علت عدم تعیین صحیح تعداد ایمپلنت ها :

    تعداد روکش های متصل به هم نسبت به تعداد پایه های ایمپلنت که در واقع نیروی وارد به ایمپلنتها را تعیین میکند. در صورت عدم بررسی و عدم قرار گیری تعداد مناسب با توجه به شرایط فکی هر فرد امکان overload ایمپلنتهاو ودر نتیجه امکان آسیب دیدگی ایمپلنتها وجود دارد.

مراقبت های ایمپلنت های دندان

خطرات و عوارض جانبی ناشی از انجام عمل جراحی

انجام عمل جراحی همواره با خطراتی برای بیمار همراه است. بیمار پس از عمل جراحی ایمپلنت دندان احتمالا تا چند روز احساس، درد، ورم، کبودی و ناراحتی را خواهد داشت. همچنین در صورتی که نیاز به کاشت بیش از یک دندان در دهان باشد معمولاً دندانپزشکان از بی حسی موضعی یا بیهوشی کامل در بیمارستان برای بیمار استفاده میکنند که ممکن است عوارض جانبی متعددی برای فرد داشته باشد.

•درد و احساس ناراحتی

ترش شدن دهان و احساس درد از عوارض جانبی ایمپلنت دندان است که بروز آنها بعد از هرگونه عمل جراحی داخل دهان طبیعی است. برای تسکین این عوارض جانبی ایمپلنت دندان می توان از مسکن هایی که توسط پزشک تجویز شده استفاده کرد. همچنین بهتر است از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی داغ یا خیلی سرد تا زمانی که حساسیت و احساس درد و ناراحتی شما از بین نرفته؛ خودداری کنید.

•کبودی اطراف ناحیه عمل شده

در روزهای اول ریکاوری، بیماران ممکن است کبودی هایی اطراف ناحیه‌ای که بافت لثه جراحی شده مشاهده کنند. کبودی های سیاه یا آبی رنگ کاملاً طبیعی هستند و ممکن است تا چند روز مشاهده شوند. اما همینطور که لثه در حال ترمیم یافتن است؛ کبودی نیز کم رنگ تر شده و به تدریج از بین می رود.

•تورم صورت و لثه

تورم در ناحیه قوس دندان و بخشی از صورت بعد از انجام عمل جراحی دهان و دندان طبیعی است. خوشبختانه این تورم پس از چند روز کاهش قابل توجهی پیدا می کند. اما برای کمک به تسکین بیشتر این تورم میتوان از کمپرس سرد روی صورت استفاده کرد. البته دقت داشته باشید که کمپرس سرد را نباید مستقیماً روی محلی که جراحی شده یعنی روی لثه قرار دهید چون ناراحتی و درد شما را مخصوصا در روزهای اول ریکاوری بیشتر خواهد کرد.

•خونریزی خفیف پس از عمل جراحی

 خونریزی خفیف در محل جراحی حتی چند روز پس از انجام جراحی دهان و دندان نیز نامعمول نیست اما به تدریج در روزهای پس از عمل جراحی میزان خونریزی کاهش می یابد. بهتر است به توصیه های پزشک برای مراقبت از محل جراحی شده و حفظ بهداشت آن جهت جلوگیری از ایجاد عفونت توجه کنید.

مواردی که می تواند درمان ایمپلنت شما را دچار مشکل کند:

 بیماریهای لثه ای که قبل از کاشت ایمپلنت باید درمان شوند.

  • سیگار به علت کاهش خونرسانی ، در صد موفقیت را تا حدی کم میکند.
  •  دیابت کنترل نشده  اگر  قند خون ناشتا  بالای عدد ۱۴۰ بماند.
  • دندان قروچه
  • دندان قروچه شبانه در کسی که به علت استرس های روزانه ناخود آگاه دندانهای خود را در خواب روی هم میفشارد، حتما بعد از اتمام درمان پروتز باید از occlusal splint استفاده نماید.

تاثیر دندان قروچه بر ایمپلنت دندان

دندان قروچه به ساییدن دندان ها به صورت عادتی می گوید این عمل معمولا در خواب صورت می گیرد و برای ایمپلنت بسیار ضرر دارد و فشار زیادی به پایه و فک وارد می کند. صدای دندان قروچه می تواند در حدی زیاد باشد که باعث از خواب پریدن بقیه افراد شود و  مراجعه سریع به دندانپزشک توصیه می شود.

شکستگی ایمپلنت دندان

شکستگی ایمپلنت دندان هم میتواند شامل عوارض ایمپلنت کاشت دندان باشد که در صورت شکستگی پروتز دندانی مشکل بزرگی برای دندان های شما پیش نمی اید. اما شکستگی بدنه ایمپلنت دندان یکی از عوارض خطرناک ایمپلنت دندان به حساب می اید که باید ایمپلنت از دندان خارج شده و دوباره کاشت شود.
لازم به ذکر از احتمال شکستگی بدنه ایمپلنت بسیار نادر است.

که از جمله دلایل شکستگی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شکستگی ایمپلنت در حین جراحی
  2. شکستگی پروتز در حین جراحی
  3. عدم تجربه کافی پزشک
  4. ضعف در درمان
  5. استخوان های ضعیف در بیمار
  6. عدم جوش خوردن مناسب ایمپلنت
  7. جنس نامرغوب ایمپلنت

از دیگر عوارض ایمپلنت دندان

  • عفونت در اطراف ایمپلنت
  • آسیب رساندن به رگهای خونی ، دندان ها یا سایر بافت ها
  • آسیب عصبی منجر به درد ، بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن
  • مشکلات مربوط به سینوس های شما (در مواردی که کاشت در فک بالا قرار می گیرد)

منبع:

https://www.healthline.com/health/dental-implant-problems

https://drshahram.com/complications-of-dental-implants/

https://www.dentistrytoday.com/media/k2/items/cache/c995d3e38fa081bb173cb05e49774209_XL.jpg


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: ایمپلنت , ایمپلنت دندان , ایمپلنت فوری , عوارض ایمپلنت دندان ,
تاریخ : سه شنبه 31 فروردين 1400
نویسنده : فردین فروغی

غذای تر یا کنسروی به جرات خوش‌خوراک‌ترین و لذیذترین انواع غذای سگه و همه نژادهای سگ عاشقش هستن. در این مطلب در مورد غذای کنسروی سگ می‌خوایم صحبت کنیم، بگیم اصلا کنسرو سگ چیه و از چه موادی تهیه شده، چه فرقی با غذای خشک داره و بعد بهترین انواع کنسرو سگ موجود در بازار رو به شما معرفی کنیم. برای راحتی بیشتر، در پایان هر بخش لینک خرید اون محصول رو هم در اختیار شما قرار می‌دیم. در ادامه با پت پرس همراه باشید.

کنسرو سگ

مزایای تغذیه سگ با غذای کنسروی

غذای کنسروی در مقایسه با غذای خشک مزایای زیادی داره و به همین دلیل خیلی از صاحبان سگ ترجیح میدن به سگشون همیشه کنسرو بدن. برخی از این مزایا عبارتند از:

    غذای کنسروی سگ به اندازه غذای خشک، حاوی افزودنی نیستند.
    اکثر کنسروهای سگ عاری از هرگونه رنگ و طعم‌دهنده‌های مصنوعی هستند و به خاطر فرآیند بسته‌بندی‌ نیازی به افزودن مواد نگهدارنده ندارن.
    کنسرو غذای سگ در مقایسه با غذای خشک مقادیر بسیار کمتری کربوهیدرات داره و پروتئین بیشتری داره که برای بدن سگ‌ها لازمه.
    در مقایسه با غذای خشک بسیار لذیذتر و خوش‌خوراک‌تره.
    برای سگ‌های بیمار، سگ‌های مسن و سگ‌هایی که دندان ندارن تنها گزینه موجود است!
    غذای کنسروی حاوی مقادیر زیادی آبه و به همین دلیل تا حد زیادی آب مورد نیاز بدن سگ رو تامین می‌کنه.

توجه: البته در مورد تغذیه با غذای کنسروی نکاتی هست که لازمه بهش توجه کنید. مهم‌ترین مورد قیمت نسبتا بالای این محصولات در مقایسه با غذای خشکه.

کنسرو سگ معمولا حاوی درصد بالایی گوشته و به همین دلیل هم قیمت بالایی داره؛ بنابراین رژیم غذایی مبتنی بر غذای تر نیازمند اختصاص دادن هزینه ماهانه بالاییه و لازمه که به این مورد حتما توجه کنید.

 توصیه دامپزشک: بهترین رژیم غذایی برای سگ ترکیبی از غذای تر و غذای خشکه.

برا تهه کنسور سگ در پت شاپ انلاین فارسی زبان اینجا کلیک کنید.

مزایای غذای کنسروی نسبت به غذای خشک سگ :

غذای کنسروی سگ مانند غذای خشک سگ حاوی نگهدارنده ها و افزودنی ها نیست .

بیشتر غذاهای کنسروی سگ به هیچ وجه از رنگ یا نگهدارنده ها استفاده نمی کنند .

کربوهیدرات غذای کنسروی سگ کمتر از غذای خشک سگ می باشد .

سگ ها به خوردن غذای کنسروی سگ علاقه بیشتری نشان می دهند تا غذای خشک سگ .

غذای کنسروی سگ تنها غذای مناسب برای سگ های بیمار ، سگ های کوچک و سگ های فاقد دندان است .

این غذا به دلیل داشتن مقادیر زیادی آب می تواند تا حد بسیار زیادی آب مورد نیاز بدن سگ را تامین کند .

انواع غذای تر سگ

غذای تر سگ ها معمولا به 3 شکل قوطی یا کنسرو، پوچ یا کیسه ای و ووم میباشند.

کنسرو سگ: در قوطی های فلزی و بصورت بافت متراکم میباشند که مناسب یک یا دو وعده غذایی میباشند.

پوچ سگ: این نوع غذای سگ که در کیسه هایی تعبیه میشود، بیشتر بصورت مایع و سوپ میباشند که عموما برای وعد های غذایی توله سگ یا میان وعده و ترکیب غذای خشک سگ های بالغ استفاده میشوند.

نگهداری کنسرو سگ

کنسرو سگ ها قبل باز شدن نیازی به نگهداری در یخچال ندارند و در جای خشک و خنک میتوان از آنها نگهداری کرد. اما بعد از باز شدن فقط 2 تا 4 ساعت میتوانند در هوای ازاد باشند و در صورت نگهداری غذای تر باز شده در یخچال باید در کمتر از 1 هفته استفاده شوند.

لازم به ذکر است کنسرو سگ نیازمند جوشانده شدن نمیباشد.

مزایای کنسور سگ

قیمت کنسرو سگ

هزینه کنسرو، ووم و پوچ به نسبت غذای خشک بیشتر میباشد. اما همانطور که گفته شد، به دلیل خوشمزه بودن، برخی  از صاحبان سگ ها ترجیح میدهند که از غذای تر برای حیوانات خود استفاده کنند.

در پایان لازم به ذکر است که با مزایای غذای تر سگ آشنا شدیم. برای تهیه یک رژیم غذایی مناسب برای سگ ها لازم است که ترکیبی مناسب از غذای خشک و تر سگ بهره گرفت که با توجه به شرایط حبوان خانگی شما متغییر است. پیشنهاد ما به شما مشاوره و کمک گرفتن از دامپزشکان دلسوز انیمال کده مییباشد.

منبع:

https://www.whole-dog-journal.com/food/buying-the-best-canned-dog-food-the-new-approved-wet-dog-food-list-is-here/

انیمال کده


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: کنسرو سگ , سگ , غذای سگ ,
تاریخ : سه شنبه 31 فروردين 1400
نویسنده : فردین فروغی

بادمجان کبابی یکی از خوشمزه ترین غذا های شمالی است که می توانید این غذای خوشمزه را همراه با برنج و یا با نان سرو کنید. تهیه این غذا آسان است و با رعایت یک سری نکات شما می توانید یک بادمجان کبابی بسیار خوشمزه در منزل تهیه کنید فقط در نظر داشته باشید در هنگام خرید بادمجان آنهایی را انتخاب کنید که سفت باشند و وقتی آنها را فشار می دهیم فرو نرود، پوست بادمجان براق باشد و وزن بادمجان باید مقداری سنگین باشد.

بادمجان کبابی

مواد اولیه بادمجان کبابی:


    بادمجان ۴ عدد
    گردو له شده ۱ لیوان
    پیاز ۱ عدد
    سیر ۳ حبه
    گوجه ۳ عدد
    سبزیجات معطر ۴ ق غذا خوری
    رب انار ۱ ق غذا خوری
    رب آلوچه ۱ ق غذا خوری
    رب گوجه فرنگی ۱ ق غذا خوری
    گلپر و نمک و فلفل به مقدار لازم

برای تهیه بادمجان کبابی اماده از لینک زیر اقدام کنید.

https://begirbepaz.com/product/grilled-eggplant/

طرز تهیه بادمجان کبابی

۱. اولین روش و سنتی‌ترین روش کباب کردن بادمجان روی ذغال است؛ منقل را آماده کنید و ذغال‌ها را آتش بزنید تا گداخته شوند سپس سطح زغال‌ها را صاف کنید تا فضا برای گذاشتن بادمجان‌ها فراهم شود.

۲. بادمجان‌ها را با روغن مایع چرب کنید و به سیخ بکشید و مطابق شکل روی منقل قرار دهید.

۳. سپس بادمجان‌ها را روی ذغال نگه دارید تا یک سمت گداخته شود و پوست بادمجان جمع شده و ترک بخورد.

۴. سیخ را بچرخانید تا تمام قسمت‌ها کباب شده و برشته شوند.

۵. بعد از کباب شدن بادمجان‌ها سیخ‌ها را از روی منقل بردارید و داخل ظرفی بگذارید تا بادمجان‌ها سرد شوند، سپس آنها را از سیخ جدا کرده و پوست بکنید.

۶. می‌توانید بادمجان‌ها را به سیخ نکشید و مستقیما روی ذغال بگذارید ولی در هنگام برگرداندن و کباب کردن تمام قسمت‌ها دقت کنید که دستتان نسوزد.

۷. برای کبابی کردن بادمجان در فر بادمجان‌ها را با روغن چرب کنید و روی صفحه فر بچینید و فر را با حرارت بالا روشن کنید.

۸. در انتهای کباب شدن بادمجان‌ها گریل را هم روشن کنید تا به کبابی شدن کمک بیشتری بکند.

۹. ساده‌ترین روش برای تهیه بادمجان کبابی استفاده از گاز است؛ بادمجان‌ها را چرب کنید و روی شعله مستقیم گاز قرار دهید تا کباب شوند.

۱۰. در این روش حتما هود را روشن کنید. می‌توانید از توری مخصوص زیر قابلمه استقاده کنید در این صورت زمان طولانی‌تر خواهد شد ولی کثیفی گاز کمتر می‌شود.

۱۱. بادمجان‌های کبابی را نباید داغ پوست کند، باید در دمای محیط خنک شوند تا پوست رویه که نازک و برشته شده است به راحتی جدا شود.

۱۲. بادمجان‌ها را می‌توانید ساطوری کنید و در کیسه نایلونی بدون نفوذ هوا در فریزر نگهداری کنید.

طرز تهیه بادمجان کبابی

نکات کلیدی تهیه بادمجان کبابی

– در این غذا، هم می توانید بادمجان بدون پوست استفاده کرد. و هم بدون پوست این بخش کاملا سلیقه ای است. همچنین می توان از بادمجان دلمه ای برای تهیه این غذا استفاده کرد.

– برای اینکه اسراف نکرده باشید، بخش داخلی بادمجان را که خالی کرده اید، همراه مواد میانی تفت دهید.

-اگر دوست دارید می توانید به مواد میانی گوجه خرد شده هم اضافه کنید. در این صورت پس از تفت دادن گردو  وگوجه را اضافه کنید و زمانی که آب آن کشیده شد باقی مراحل را پیش ببرید. همچنین می توان تعدادی گوجه را حلقه و سرخ کرد و همراه بادمجان شکم پر سرو کرد.

– برای داشتن بادمجان کباب رژیمی می توانید بادمجان را در فر یا روی گاز کمی کباب کنید(آنقدر کباب نکنید که بادمجان له شود. بهتر است بادمجان کبابی کمی سفت باشد) و در انتها پس از پر کردن شکم بادمجان اجازه دهید بادمجان کمی بیشتر بپزد.

منبع:

https://life.irna.ir/news/83660008/%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D9%85%D8%AC%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%A8%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D8%AA-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87

بگیر بپز


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: بادمجان کبابی , اشپزی , طرز تهیه ,
تاریخ : سه شنبه 31 فروردين 1400
نویسنده : فردین فروغی

روغن موتور از مهم­ترین عوامل لازم برای کارکرد درست موتور خودرو است؛ بنابراین انتخاب روغن موتور مناسب و با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. اگر روغن موتوری که انتخاب می‌کنید برای موتور مناسب نباشد یا کیفیت پایینی داشته باشد، آسیب‌های جدی به موتور خودرو وارد خواهد کرد و هزینه‌های سنگینی را متحمل خواهید شد.

استاندارد کیفیت های روغن موتور

روغن موتور چیست؟

به‌طور خلاصه، روغن موتور به اجزای فلزی و متحرک موتور خودرو کمک می‌کند تا عملکردی بهینه داشته باشند و اصطکاک بین آنها را کاهش می‌دهد؛ به این ترتیب موتور خودرو از ساییدگی و آسیب‌های ناشی از گرما و اصطکاک محفوظ خواهد ماند. حال سوال اصلی این است که روغن موتور مناسب کدام است؟

طبقه‌بندیAPI

(این طبقه بندی از پرکاربرد ترین و مهمترین طبقه بندی ها می باشد)

میزان پالایش روغن‌پایه و نوع آن و همچنین مقدار مواد افزودنی در طبقه‌بندی‌ها و انتخاب روغن‌موتور مناسب نقش دارند. سازمانها و نهادهای مختلفی روغن موتور را از لحاظ کیفی طبقه‌بندی کرده‌اند که یکی از مهمترین طبقه‌بندی ها را API ارائه کرده است. اولین ویرایش این طبقه‌بندی در سال 1930 ارائه شد که در آن روغن موتورهای بنزینی با علامت "S" و روغن‌های موتورهای دیزلی با علامت "C" نشان داده می‌شوند. نوع طبقه‌بندی در این سیستم به نحوی است که اجازه می‌دهد تا طبقه‌بندی‌های جدید براحتی به آن اضافه شوند. به‌دلیل تغییر در طراحی موتورها و تکنولوژی جدید طراحی، بتدریج سطوح با کیفیت کمتر از رده خارج شده و سطوح جدید اضافه می‌شوند. در سیستم طبقه‌بندی "S"، پایین‌ترین سطح کیفی با SA شروه شده و به این ترتیب سطوح بعدی با SB، SC و... نشان داده می‌شوند. البته در این سیستم از علامتهای SI و SK استفاده نشده‌است. در سیستم طبقه‌بندی "C" نیز از حروف A، B، C و... و همچنین از اعداد برای علامت‌گذاری استفاده می‌شود.

در دهه اخیر ملاحظات زیادی جهت حل مسائل زیست محیطی روغن‌ها صورت گرفته است و روغن‌های جدیدتر با سطوح کیفی بالاتر سازگاری بیشتر و بهتری با محیط زیست دارند. کیفیت روغن موتور‌های جدید همانطور که در نمودارهای زیر مشخص است رشد نمایی داشته و در سال‌های اخیر توجه بیشتری به سطح کیفی این روغن‌ها شده است.

همچنین API طبقه‌بندی‌هایی را بر اساس سطوح کیفی ترکیبی ارائه داده است که با ذکر یک مثال توضیح می دهیم.API SG/CF سطح کیفیتی است که در آن روغن و مواد افزودنی طوری فرموله می‌شوند که روغن شرایط سطوح کیفی SG و CF را داشته باشد. و همچنین API SH/CG-4 یک سطح کیفی بسیار مرغوب است که برای هر نوع موتور دیزلی توربوشارژ و بنزینی که تحت شرایط سخت کار می‌کند مناسب می‌باشد. با توجه به اینکه با گذشت زمان طراحی موتورها روز به روز جدیدتر و پیشرفته‌تر می‌شود سطوح کیفی روغن‌ها نیز روز‌ به روز بالاتر رفته و روغن‌هایی با مرغوبیت بیشتر به بازار عرضه می‌شوند.

لازم به ذکر است تمام روغن‌هایی که در طبقه بندی سطوح کیفیت API قرار می‌گیرند باید آزمون‌های لازم را گذرانده باشند. و روغن‌هایی با یک سطح کیفیت که توسط شرکت‌های مختلف تولید شده‌اند باید با هم قابل مقایسه باشند. در غیر این صورت هرگونه تفاوت در عملکرد دو روغن با سطح کیفیت یکسان متوجه شرکت‌های تولید کننده روغن خواهد بود.

استاندارد api

    API C استاندارد سطح کیفی روغن موتورهای دیزلی

در استاندارد API سطح کیفی روغن موتورهای دیزلی دومین حرف که نشانگر کیفیت روغن موتور دیزلی است، از حرف A آغاز می گردد و در سال ۲۰۱۷ به حرف K ختم گردیده است. در روغن موتورهای مخصوص موتورهای دیزلی دوزمانه در پایان استاندارد API عدد ۲ درج می گردد و برای روغن موتورهای دیزلی چهارزمانه نیز عدد ۴ درج می گردد. بدین معنا که روغن موتور دیزلی API CA پایین ترین سطح کیفی روغن موتور دیزلی، و روغن موتور API CK-4 بالاترین سطح کیفی روغن موتورهای دیزلی چهارزمانه است. در جدول زیر سطوح کیفی روغن موتورهای دیزلی بیان گردیده است.

گرانروی یا ویسکوزیته روغن موتور

عامل مهم دیگر، انتخاب روغن موتور با توجه به شرایط آب و هوایی محل زندگی شماست. این موضوع به نوع ویسکوزیته روغن موتور برمی‌گردد. ویسکوزیته یا گرانروی به میزان رقیق ‌بودن یا غلیظ بودن روغن موتور گفته می‌شود. معمولا روغن موتور در هوای سرد سفت می‌شود و به ‌همین ‌دلیل در صبح‌های زمستانی به سختی می‌توانید موتور خودرو را روشن کنید پس لازم است که روغن موتور را طوری انتخاب کنید که درجه ویسکوزیته آن به صورتی باشد که در روزهای سرد زمستانی سفت نشود و بتواند موتور خودرو را روشن کند.

درجه ویسکوزیته با توجه به استاندارد SAE تعیین می‌شود که بر این اساس دو نوع روغن موتور داریم، روغن موتور سینگل گرید و روغن موتور مولتی گرید.

  • سینگل گرید

روغن موتور سینگل گرید برای یک نوع آب ‌و هوا (سرد یا گرم) آزمایش شده است. اگر این روغن موتور را بخرید باید در فصول گرم از یک نوع روغن و در فصول سرد از نوع روغن دیگری استفاده کنید. روی بطری روغن موتور سینگل گرید فقط یک عدد می‌بینید که در کنار SAE نوشته شده است که مقادیر ۰ الی ۲۵ مناسب فصول سرد است و مقادیر ۳۰ تا ۶۰ برای فصول گرم مناسب خواهند بود.

  • مولتی گرید

امروزه با وجود روغن‌های مولتی گرید که برای چهارفصل مناسب هستند، دیگر کسی به سراغ روغن‌های سینگل گرید نمی‌رود. مشخصه روغن موتورهای مولتی گرید این است که در آنها از دو عدد و حرف W (حرف اول کلمه زمستان به انگلیسی) استفاده شده است. هرچه عدد کنار W کوچک‌تر باشد، عملکرد روغن در استارت اول یا در هوای سرد بهتر است. اگر هم در شهرهای گرمسیر مانند اهواز زندگی ‌کنید، این عدد می‌تواند بالاتر باشد. برای مثال از بین دو ویسکوزیته ۱۰W-40  و ۲۰W-50 اولی برای هوای سرد و دومی برای هوای گرم بهتر است.

عدد دوم تضمین می‌کند که روغن موتور در دمای ۱۰۰ سانتی‌گراد موتور، از این عدد نوشته ‌شده رقیق‌تر نخواهد شد. به ‌طور کلی دو عدد روغن موتور بهتر است فاصله زیادی نداشته باشند چرا که فاصله این اعداد نشان دهنده این مورد است که در آن از مواد پلیمری و افزودنی‌های بیشتری استفاده شده است.

منبع:

https://revitakhodro.com/%da%a9%db%8c%d9%81%db%8c%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1/


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: روغن موتور , خودرو , استاندارد ,
تاریخ : پنج شنبه 26 فروردين 1400
نویسنده : فردین فروغی

اولین رویداد لوازم خودر نظیر روغن موتور ادینول و لنت ترمز الیگ در لینک زیر:

https://car-oil.splashthat.com/

لنت ترمز الیگ

کمپانی الیگ Elig Brake Technologies در سال 1998 فعالیت خود را در زمینه تولید انواع لنت ترمز با استفاده از تکنولوژی ادغام شده کشورهای آمریکا و ژاپن و تولید در کشورهای تایوان و اندونزی آغار نمود.

استفاده از خلاقیت و تخصص متخصصین و همچنین تکنولوژِی انحصاری سایشی سرامیکی EFT سبب شده این کمپانی در جایگاه برترین تولید کنندگان لنت ترمز در دنیا قرار گیرد. تولیدات کارخانه الیگ در 5 کلاس متفاوت و برای انواع خودروهای استاندارد و سوپر اسپرت همچنین موتورسیکلت های استاندارد و مسابقه ای تولید و در بیش از 33 کشور جهان عرضه می شوند. سالانه بیش از 70 درصد محصولات این کارخانه به کشور آمریکا صادر می شود. شرکت الیگ مدت زیادی تامین کننده لنت ترمزهای خط تولید خودروهای تویوتا نیزبوده است.

روغن موتور ادینول

کمپانی ADDINOL آلمان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین تولید کنندگان انواع روانکارها و افزودنی های خودرویی و صنعتی در دنیاست که دارای پیشرفته ترین تجهیزات و ماشین آلات در تولید ، بسته بندی و آزمایشات روانکارها است .روغن موتور ادینول

کمپانی ادینول در سال 1936 تاسیس و در سال 2000 میلادی ، خط تولید این شرکت به منطقه صنعتی – شیمیائی حفاظت شده Leuna با تجهیزات به روز و بسیار مدرن منتقل شد . در حال حاضر محصولات آدینول در بیش از 150 کشور جهان در تمام قاره ها عرضه می شوند . تمام محصولات ADDINOL دارای تاییدیه بزرگترین و معتبرترین خودروسازان دنیا از جمله BMW ، Mercedes Benz ، VW ،Audi ، Porsche ، GM ، Ford ، Renault و .... می باشند ، به طوریکه برای محصولات این کمپانی تنها در زمینه روانکارهای خودرویی بیش از 200 تاییدیه از سوی این شرکت ها به ثبت رسیده است .


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: لنت ترمز , روغن موتور , خودرو ,

آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید