تاریخ : یک شنبه 30 آبان 1400
نویسنده : فردین فروغی

علت وجود فاصله بین دندان‌ها

با وجود آنکه دیاستم معمولاً در کودکان شایع‌تر است؛ در بزرگسالان نیز شاهد چنین مشکلی هستیم. عوامل بسیاری در ایجاد فاصله بین دندان‌ها نقش دارند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

 

بیماری لثه

عفونت و بیماری لثه تحت شرایط مختلفی می‌تواند اتفاق بیفتد و باعث تضعیف ساختار لثه و تحلیل رفتن استخوان فک شود. این موضوع جدی‌ترین دلیل فاصله‌دار شدن دندان‌ها بوده و نقش مهمی در آن ایفا می‌کند.

از دست دادن یک دندان

در صورت کشیدن یا افتادن یکی از دندان‌ها در لثه یک فضای خالی ایجاد خواهد شد. اگر این جای خالی به موقع پر نشود دندان‌های مجاور به سمت آن حرکت کرده و بدین ترتیب مشکل‌ساز می‌شوند؛ چون بین سایر دندان‌ها فاصله می‌افتد.

عادات غلط دوران کودکی

مکیدن انگشت علاوه بر این‌که باعث اختلال دیپ بایت می‌شود در ایجاد فاصله بین دندان‌ها هم تأثیرگذار است. همچنین برخی افراد طبق عادت زبان خود را به دندان‌های فک بالا فشار می‌دهند که این موضوع هم از دلایل اصلی فاصله افتادن میان دندان‌ها به شمار می‌رود.

عدم تناسب میان استخوان فک و دندان‌ها

در حالت عادی استخوان فک و دندان‌ها از لحاظ اندازه با هم متناسب هستند اما گاهی بین اندازه استخوان فک و دندان‌ها هماهنگی و تناسب کافی وجود ندارد. در این صورت ریسک ایجاد یکی از دو مشکل فاصله‌دار شدن یا بهم ریختگی دندان‌ها افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

فرنوم لبی بزرگ

در صورت بزرگ‌تر از حد طبیعی بودن لبیال فرنوم که لثه فک بالایی را به بخش داخلی لب بالا متصل کرده است، بین دو دندان جلویی فاصله می‌افتد.

بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال لثه باعث تحلیل استخوان تکیه‌گاه دندان می‌شود؛ در نتیجه این موضوع دندان‌ها شل شده و به طرفین حرکت می‌کنند. حرکت دندان‌ها هم باعث ایجاد شکاف‌هایی بین دندان‌های جلویی می‌شود.

روش‌های کاهش فاصله بین دندان‌ها

در ادامه به ذکر برخی از روش‌های مؤثر در درمان فاصله بین دندان‌ها می‌پردازیم:

لمینت

بستن فاصله دندان‌ها با لمینت که از جمله خدمات کلینیک دندان دکتر رها رادفر است جزو مؤثرترین و بادوام‌ترین روش‌های درمانی محسوب می‌شود. لمینت دندان باعث می‌شود دندان‌‌ها از نظر اندازه و قالب کمی پهن‌تر شده و از همین طریق موجب کاهش فاصله بین دندان‌ها خواهد ‌شد. طول عمر لمینت در صورت رعایت بهداشت و مراقبت مناسب از آن به بیش از 15 سال نیز می‌رسد. همچنین طول دوره درمان آن نسبت به ارتودنسی کمتر است

منبع:

https://raharadfar.com/methods-of-reducing-the-distance-between-teeth/


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : شنبه 29 آبان 1400
نویسنده : فردین فروغی

مراقبت‌های بعد از لمینت دندان

لمینت دندان یکی از راهکارهای متداول جهت زیبایی دهان و دندان است، به‌طوری که روزانه افراد زیادی برای لمینت دندان‌های خود به کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه می‌کنند تا لبخندی زیبا و براق داشته باشند. در این مقاله یک سری نکات کلی و البته مهم را در مورد مراقبت‌های پس از لمینت دندان برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

انواع لمینت دندان

در اغلب کلینیک‌های دندانپزشکی دو نوع لمینت دندان رایج است؛ لمینت سرامیکی یا پرسلن و لمینت کامپوزیت. نکات مراقبتی‌ای که در ادامه خواهیم گفت، در مورد هر دو نوع لمینت صدق می‌کند. با این تفاوت که لمینت سرامیکی طول عمر و دوام بیشتری نسبت به نوع کامپوزیت دارد.

نکات مراقبتی

به‌طور کلی مراقبت‌های بعد از لمینت دندان شامل موارد زیر هستند:

• خوردن غذاها و میوه‌های سفت می‌تواند باعث شکستن لمینت دندان شود، به همین دلیل از خوردن این نوع خوراکی‌ها اجتناب کنید. شکستن آجیل با دندان نیز به احتمال زیاد می‌تواند باعث شکستن لمینت دندان و همچنین وارد آمدن آسیب جدی به دندانتان شود.

• مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگ‌دار مانند چای، قهوه، برخی از میوه‌ها و همچنین خوراکی‌های حاوی رنگ مصنوعی خیلی زیاد، ممکن است به‌مرور زمان باعث رنگ گرفتن لمینت دندان شما شود. به خاطر همین مصرف چنین خوراکی‌هایی را به حداقل برسانید.

• ممکن است تا مدتی پس از انجام لمینت سرامیکی، دندان‌هایتان به نوشیدنی و غذاهای سرد و گرم حساس شوند. در این مورد اصلا نگران نباشید، زیرا این حساسیت موقتی است و پس از مدت کوتاهی رفع خواهد شد.

منبع:

https://raharadfar.com/laminate-cares/


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : چهار شنبه 26 آبان 1400
نویسنده : فردین فروغی

شوید بخورید تا لاغر ، سالم ، زیبا و سرحال شوید. از خواص شوید و خواص آب و تخم شوید در طب سنتی بسیار گفته شده است که البته مانند هر ماده خوراکی دیگری شوید مضراتی دارد که باید دانست. اغلب ما از تمام مزایای این طعم تلخ آگاه نیستیم. بیایید فقط فرض کنیم که بعد از این که این بخش از سلامت نمناک را خواندید، تعجبی نیست اگر شما دفعه بعد که مشکل هاضمه داشتید، به سمت شوید بروید.

 

شوید یا شبت با طبیعت گرم و خشک، مفید حال بلغمی ها و سردمزاج ها است. مسکن درد شکم و روده، بازکننده گیر و انسداد آن ها و هاضم قوی می باشد.خوردن شوید، یرقان (زردی پوست) و امراض بلغمی و سکسکه و ضعف معده و جگر و طحال را رفع می کند.

خوردن شبت سرفه و تنگی نفس را بهبود می دهد.

مصرف شوید تازه، برای تنگی نفس، سکسکه، ضعف معده و کبد و طحال، سنگ کلیه و مثانه، کولیت، درد مفاصل، درد قاعدگی و بیماری های تناسلی مفید است.

شوید تازه، از منظر طب سنتی، تحلیل برنده اخلاط بدن، بازکننده انسداد عروق، اشتهاآور، مدر و قاعده آور است و می تواند با افزایش ترشح انسولین، سطح قند خون را در بیماران دیابتی کاهش دهد.

فراموش نکنیم که در مقاله های طب نوین هم تأکید شده است که استفاده از شوید تازه باعث کاهش سطح تری گلیسرید و کلسترول خون می شود.

در مورد درد شدید و ورم معده از دم کرده شوید استفاده می کردند که اثر تسکین فوری درد .

بی خوابی تعطیل

اسانس موجود در گیاهان دارای خواص عجیب و غریب و قدرتمند است. آنها در نظر گرفته می شوند که دارای خواص دارویی باستانی هستند و همزمان تحریک کننده ، آرام بخش و خواب آور هستند. روغنهای اساسی موجود در شوید نیز از این قاعده مستثنی نیست. فلاونوئیدها و ویتامین B موجود در روغنهای اساسی آن ترشح برخی آنزیم ها و هورمون ها که اثرات آرام کننده و خواب آور به نظر می رسد را فعال می کند و از این طریق به برخی از افراد کمک می کند خواب خوبی داشته باشند.

کمک به هضم غذا

شوید در میان همه به درمان بی اشتهایی، درمان نفخ شکم شهرت دارد،یکی از فواید سلامتی شوید این است که برای سیستم گوارشی واقعاً عالی است. روغن‌های ضروری موجود در شوید تحریک‌کننده هستند و ترشح صفرا و شیره‌های گوارشی را فعال می‌کنند. این روغن‌ها همچنین حرکات لوله‌ی گوارش را تحریک می‌کنند، و به این ترتیب باعث می‌شوند که عبور مواد زائد از روده راحت‌تر صورت بگیرد و مشکل یبوست کاهش بیابد.

همچنین می تواند به ترویج هضم سالم تر و نیز برخورد با برخی شرایط گوارشی نظیر یبوست و اسهال کمک کند. مونوترپنِ کاروُونیکی دیگر از منابع مفید شوید برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش است و به رفع ناراحتی‌های معده و تخلیه‌ی گاز آن کمک می‌کند.

شوید تسکین دهنده یبوست است:

داشتن یبوست آسان نیست، اما شوید برای هضم خوب است. اضافه کردن آن به رژیم غذایی روزانه شما می تواند مانع از یبوست شود.

شوید حرکت روده را بهبود می بخشد:

حرکت روده معمولی به معنی متابولیسم معمولی است. متابولیسم سالم کلید بدن سالم است.

منبع: https://begirbepaz.com/product-category/dried-herbs/

https://www.spicejungle.com/cooking-ingredients/herbs/dried-herbs


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : دو شنبه 17 آبان 1400
نویسنده : فردین فروغی

جرم خیانت در امانت

به گفته وکیل کیفری خیانت در لغت به معنی نقض تعهد یا شکستن پیمان و رعایت نکردن امانتداری است. جرم خیانت در امانت عبارت است از اینکه شخصی با سوء نیت مالی را که به او سپرده شده است تلف، استعمال، مفقود یا تصاحب نماید.

جرم خیانت در امانت از زمره جرایم علیه اموال و مالکیت محسوب می شود. خیانت در امانت زمانی مطرح می شود که مالک مال، اموالش را به فردی به امانت می سپارد که نگهداری کند و یا برای کار معینی به مصرف برساند، ولی امین از انجام وظایفی که به او سپرده شده است امتناع نماید و در آن اموال تصاحب، تلف، استعمال و یا مفقود نماید.

موضوع جرم خیانت در مال امانت شامل اموال منقول و غیر منقول می باشد. این جرم از جرائم مقید به نتیجه محسوب می شود. جرم خیانت در امانت از زمره جرایم غیر قابل گذشت می باشد و قابل تعویق و تعلیق اجرای مجازات نمی باشد.

عناصر و شرایط تشکیل دهنده جرم خیانت در امانت

عنصر قانونی جرم خیانت در امانت : عنصر قانونی این جرم در ماده ۶۷۴ قانون تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ جرم انگاری گردیده است.

مطابق ماده فوق « در صورتی که اموالی اعم از منقول یا غیرمنقول یا اسنادی مانند چک و سفته و امثال آن به عنوان امانت، اجاره یا رهن به کسی سپرده شود و قرار بر این بوده که اموال مذکور پس داده شود یا به مصرف معینی برسد و کسی که اموال نزد او بوده آن ها را به ضرر مالک ملک تصاحب، استعمال، تلف یا مفقود نماید به حبس از 6 ماه تا 3 سال محکوم خواهد شد».

 

عنصر مادی جرم خیانت در امانت : عنصر مادی این جرم عبارت است از تصاحب، استعمال، اتلاف و یا مفقود کردن مال مورد امانت می باشد و عنصر مادی جرم خیانت در امانت هم به صورت فعل و هم به صورت ترک فعل امکانپذیر است.

تصاحب : منظور از تصاحب، برخورد مالکانه با مال و صاحب شدن می باشد. یعنی اینکه امین مال دیگری را که به صورت امانت در دست دارد، مال خود بداند و با آن برخورد مالکانه کند که معمولا مالک حق چنان برخوردی را دارد. به عنوان مثال امین نسبت به فروش مال امانی اقدام نماید یا آن را گرو بگذارد.

اتلاف : یکی دیگر از گونه های خیانت در امانت تلف کردن یا نابود کردن مال مورد امانت است. تلف مال مورد امانت به اشکال مختلف امکانپذیر است. به عنوان مثال امین مال امانی را تخریب کند به نحوی که دیگر قابل استفاده نشود.

مفقود کردن : امین ممکن است بدون اینکه مال امانتی را تلف کند، موجب شود که دست یابی به آن برای مالک غیر ممکن گردد و لازم است این فعل را با قصد و سوء نیت مرتکب گردد، به عنوان مثال امین انگشتری مورد امانت را به داخل دریا پرتاب کند.

بنابراین، هر گاه مفقود شدن مال امانی بر اثر اهمال یا سهل انگاری وی باشد، به عنوان مثال انگشتر امانی از سوراخ جیبش بیفتد، در این صورت، امین تنها از نظر حقوقی ضامن می باشد ولی از لحاظ کیفری خیانت در امانت محسوب نمی شود.

منبع: https://yaghobilawyer.com/%D8%AC%D8%B1%D9%85-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AA/


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : دو شنبه 17 آبان 1400
نویسنده : فردین فروغی

مسئول پرداخت دیه کیست؟

مسئول پرداخت دیه به ترتیب برعهده خود مرتکب، عاقله، بیت المال می باشد.

مطابق ماده 462 قانون مجازات اسلامی، مصوب 1392؛ دیه جنایت عمدی و شبه عمدی بر عهده خود مرتکب است.

اما حسب ماده 463 قانون مجازات اسلامی در جنایت خطای محض در صورتی که جنایت با بینه یا قسامه یا علم قاضی ثابت شود، مسئول پرداخت دیه برعهده عاقله است و اگر با اقرار مرتکب یا نکول او از سوگند یا قسامه ثابت شد برعهده خود او است.

مطابق ماده 479 قانون مجازات اسلامی در مواردی مسئول پرداخت دیه با بیت المال است. مطابق ماده 479 در صورتی که مرتکب دارای عاقله نباشد یا عاقله او به دلیل عدم تمکن مالی نتواند دیه را در مهلت مقرر بپردازد ، دیه توسط مرتکب و در صورت عدم تمکن از بیت المال پرداخت می شود. در این مورد فرقی بین دیه نفس و غیر آن نیست “. در ادامه به بررسی و تشریح هر کدام از آنها می پردازیم :

در این موارد مسئول پرداخت دیه بر عهده مرتکب است :

مطابق ماده 462 قانون مجازات اسلامی ، در جنایات عمدی و شبه عمدی دیه شخص بر عهده خود مرتکب است.

در این موارد مسئول پرداخت دیه بر عهده عاقله است :

عاقله عبارت است از پدر، پسر و بستگانِ ذکور (مذکر) نسبی پدری و مادری یا پدری به ترتیب طبقات ارث و همه‌ی کسانی که در زمان فوت می‌توانند ارث ببرند به صورت مساوی مکلف به پرداخت دیه هستند.

بنابراین ، عاقله باید مرد باشد و زنان عاقله محسوب نمی‌شوند. عاقله باید رابطه‌ی نسبی پدری و مادری یا پدری با مرتکب جرم داشته باشند، بنابراین مردانی که از طریق مادر با مجرم خویشاوند هستند مانند دایی جزءِ عاقله به حساب نمی‌آیند.

در جنایات خطای محض با توجه به ماده 463 قانون مجازات اسلامی ، در صورتی که که جرم با بینه یا قسامه یا علم قاضی ثابت شود مسئول پرداخت دیه بر عهده عاقله است. اگر جرم با اقرار قاتل یا نکول او از سوگند یا نکول او از قسامه ثابت شود عاقله مسئولیتی نخواهد داشت.

مطابق ماده ۴۶۹ قانون مجازات اسلامی، عاقله در صورتی مسئول است که علاوه بر داشتن نسب مشروع، عاقل، بالغ و تمکن مالی داشته باشد. بنابراین صغار، مجانین، کسانی که نسب مشروع نداشته باشند و اشخاص معسر مسئول دیه پرداخت دیه نمی باشند.

مهلت پرداخت دیه

مطابق ماده 488 قانون مجازات اسلامی مهلت پرداخت دیه در صورت محکوم شدن فرد به شرح ذیل است مگر اینکه طرفین به نحو دیگری توافق نمایند :

مهلت پرداخت دیه در خصوص جرائم عمدی : جرایم عمدی، جرایمی هستند که با عمد و قصد صورت گرفته باشد. مطابق ماده 482 قانون مجازات اسلامی، مهلت پرداخت دیه در جرائم عمد ظرف یک سال قمری است.

مهلت پرداخت دیه در خصوص جرائم شبه عمدی : مطابق ماده482 قانون مجازات اسلامی مهلت پرداخت دیه در جرائم شبه عمد را ظرف دو سال قمری می باشد. پرداخت کننده باید هر سال نصف آن را پرداخت کند .

مهلت پرداخت دیه در خطاء محض : مهلت پرداخت دیه در خطاء محض ظرف سه سال قمری است. پرداخت کننده باید در هر سال یک سوم مقدار کل دیه را بپردازد.

منبع: https://yaghobilawyer.com/%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AF%DB%8C%D9%87-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA/


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : یک شنبه 16 آبان 1400
نویسنده : فردین فروغی

مهر و موم ترکه

به گفته وکیل ملکی مهر و موم ترکه از لحاظ حقوقی عبارت است از اینکه ورثه از هر گونه استفاده و دخل و تصرف در ترکه ممنوع شوند که این امر توسط مراجع قضائی و به منظور حفظ و نگهداری از ترکه انجام می گیرد.

حسب ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی کسانی می توانند درخواست مهر و موم ترکه را نمایند که ذینفع باشند.

فلسفه مهر و موم ترکه جلوگیری از تضییع و تفریط اموال متوفی می باشد ، لذا در این  گونه مواقع، اشخاص ذینفع در ترکه برای جلوگیری از حیف و میل و حفاظت و نگهداری اموال تا تقسیم ترکه، درخواست مهر و موم ترکه را می نمایند.

مهر و موم ترکه در اصطلاح حقوقی چیست؟

اولین اقدامی که باید پس از فوت متوفی صورت گیرد مهر و موم ترکه است که این اقدام جهت جلوگیری از حیف و میل کردن اموال یا تضییع اموال صورت می گیرد. درخواست مهر و موم ترکه هم با درخواست اشخاص، صورت می پذیرد (ماده ۱۶۷ قانون امور حسبی) و گاهی بدون درخواست (ماده ۱۶۸ قانون امور حسبی) صورت می گیرد.

اقدامات لازم و نکات کاربردی برای مهروموم ترکه

 

مرحله اول تمام اموال باید در محل محفوظ و درب آن قفل شده و از سوی دادگاه مهر شود.

مرحله بعدی اینکه گاها پیش می آید بعضی از اقلام را نمی توان مهر و موم نمود ، در اینصورت باید رونوشتی اجمالی از آن برداشته شود و در صورتیکه نیاز باشد برای آن نگهبانی در نظر می گیرند.(طبق ماده 1180 امور حسبی).

درمرحله بعدی هرگاه از اموال دولتی یا عمومی نزد متوفی امانت بوده باشد اموال مشخص شده و نام برده در همان مکانی که متوفی گذاشته بوده مهر و موم شود، مگر اینکه دلیلی برای تغییر مکان ان باشد. (طبق ماده 1180 امور حسبی). در این مرحله قید می شود که مقدار اثاث و وسایلی که برای بازماندگان متوفی مانند مانند همسر و فرزندان که ضروری و مورد نیاز است مهر و موم نمی شود و فقط اشیاء مزبور در صورت جلسه ذکر می گردد.(طبق ماده 189 امور حسبی).

مرحله ی بعد مربوط به هزینه کفن و دفن متوفی می باشد که برای این امر باید شرایطی را در نظر گرفت که در شان و منزلت متوفی باشد. لذا، این هزینه از وجوه نقد برداشته می شود و اگر هم نقد نباشد از ترکه برداشته و به فروش می رسد و بقیه اموال مهر و موم می گردد.( مطابق ماده 190 امور حسبی).

در نهایت ممکن است یک سری اشیاء وجود داشته باشد که مستلزم نگهداری و همچنین هزینه های خرج از تناسب اند و یا اموالی که ممکن است از نظر قیمت کم هزینه باشند و حمل و نقل انها دشوار که مطابق ماده 193 قانون امور حسبی ممکن است انها مهر و موم نشوند. در اینصورت تمام اشیاء ذکر شده اگر مورد احتیاج اشخاص واجب النفقه نباشند فروخته شده و مبلغ آن در صندوق دادگستری یا یکی از بانکهای معتبر تودیع می شود.

منبع: https://yaghobilawyer.com/%D9%85%D9%87%D8%B1-%D9%85%D9%88%D9%85-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%D9%87/


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : یک شنبه 16 آبان 1400
نویسنده : فردین فروغی

از قولنامه تا سند!

در جامعه اشخاص بعد از پیدا کردن ملک یا خانه مورد نظر باید مراحلی را برای سند زدن ملک  به طور قانونی طی کنند.

به طور معمول و عرفا به آن “به نام زدن” سند هم گفته می شود. پیدا کردن ملک مورد نظر قسمت اول و بسیار ساده پروسه ی خرید ملک است اما مهم ترین مرحله برای خرید ملک سند زدن و یا همان به نام زدن ملک است که شامل مراحل قانونی مقرر می باشد. به جهت اینکه افراد در تمامی این مراحل با مشکل رو به رو نشوند باید با آگاهی از این شرایط اقدام به عمل آورند.

بدین منظور در این مقاله به توضیح شرایط و ضوابط مراحل سند زدن ملک می پردازیم.

مراحل سند زدن ملک عبارت است از:

1-توافق اولیه

مهم ترین و ابتدایی ترین مرحله برای سند زدن یک ملک توافق اولیه بین خریدار و فروشنده است. این امر معمولا در تمام کشور ها در دفاتر مشاور املاک و توسط مشاورانشان انجام می شود. این توافق همان نوشته ای است که به آن در اصطلاح قولنامه می گویند.

به عبارتی روشن تر هر دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده تاکید می کنند حرفهایی را که بین خودشان گفته شده قبول دارند و تایید می نماید تا به صورت کتبی در بیاید.

در این میان این افراد که در عام به انها دلال گفته می شود مبلغی را به عنوان حق کمیسیون یا همان پورسانت دریافت می کنند.

در این قولنامه باعث می شود که مشاوران املاک رابطه ی روشن و مسالمت آمیزی را بین دو طرف قرارداد که همان خریدار و فروشنده هستند برقرار کنند و هر دو طرف را در راستای بستن قرارداد راهنمایی نمایند.

-توافق نهایی و قولنامه

پس از رضایت خریدار و فروشنده و توافق اولیه هر دو طرف معامله باید توافقات و اتفاق نظرهای خود را به طور مکتوب و قطعی در بیاورند و کتبا قراردادی را منعقد نمایند . یکی درگر از مهمترین مرحله برای سند زدن ملک مرحله قولنامه است که شامل مراحل مختلفی می گردد که به ان ها اشاره می کنیم.

تفاوت قولنامه و مبایعه نامه

به عبارت روشن و واضح اسم قولنامه به مبایعه نامه تغییر کرده است. طبق گفته مذکور در توافق اولیه  قولنامه تنظیم می گردد و به تایید هر دو طرف می رسد. اما نکته اصلی در این قسمت این است که قولنامه بار حقوقی ندارد و اگر مشکلی بین دو طرف بوجود بیاید و به دادگاه مراجعه شود قولنامه محکمه پسند نیست و شرایط لازم حقوقی را دارا نیست.

به همین دلیل قولنامه  را به مبایعه نامه تبدیل کردند . لذا، با تبدیل قولنامه به مبایعه نامه و قرار مکتوب شکل و قالب قانونی بخشیده اند.

در مبایعه نامه چه مواردی باید ذکر شود:

  • مشخصات فروشنده: آدرس و شماره تماس، مشخصات شناسنامه
  • مشخصات خریدار: آدرس و شماره تماس، مشخصات شناسنامه
  • موضوع مورد معامله (مبیع): مشخصات کامل ثبتی، هندسی، جغرافیایی (موقعیت مکانی ملک)
  • مبلغ مورد معامله: قیمت واحد و قیمت کل
  • زمان مورد معامله: زمان و نحوه پرداخت، زمان حضور در دفتر خانه و تنظیم سند که برای زمان نحوه پرداخت باید مشخص شود که خریدار چه وجه یا مبلغی را در چه تاریخ و زمانی و با چه شرایطی به فروشنده داده است.

نکاتی برای محکم کاری مبایعه نامه

  1. مشخص کردن زمانی برای پشیمانی: مثلا هر دو طرف قرار کنند که تا 48 ساعت آینده اگر هر کدام پشیمان شوند مبلغی را به عنوان خسارت باید پرداخت کنند.
  2. تمام مواردی که امکان فسخ آن به یکی از طرفین داده می شود قید گردد. به عبارتی دیگر همان خیار فسخ است. یعنی اینکه اختیاری برای فسخ معامله به طرفین داده می شود. در صورتی که هر دو طرف خیارات را از خود ساقط نمایند تحت هیچ شرایطی امکان فسخ معامله را ندارند.
  3. مشخص کردن ملزومات و منصوبات خانه :هر گاه در معامله ای ملکی که می خواهد به فروش برسد ممکن است وسایلی رو ملک باشد که باید در مبایعه نامه قید گردد مانند کابینت یا کولریا شوفاژو…. که اگر به این ملزومات توجه نشود ممکن است فروشنده یا خریدار متحمل ضرر گردند.
  4. پس از تنظیم مبایعه نامه یاید توجه داشت که امضاء هر دو طرف برسد در غیر اینصورت فاقد ارزش حقوقی است.

منبع: https://yaghobilawyer.com/%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D9%88%D9%84%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AA%D8%A7-%D8%B3%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%84-%D8%B3%D9%86%D8%AF-%D8%B2%D8%AF%D9%86-%D9%85%D9%84%DA%A9/

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید